HETI NYELVTAN
Cikkírókat felveszünk!
Érdeklődni a novus@hotmail.hu e-mail címen.
Addig is az Archívumban az eddig feldolgozott témák megtalálhatóak.
|
Apróhirdetések
Iratkozz fel a
NOVUS POSTAGALAMBJÁRA,
hogy havonta értesülhess a legfrissebb információkról.
---------------------------------------
SEGÍTS A HANGODDAL
Egy olyan kezdeményezés tagja lehetsz, mely segít a látássérülteknek elolvasni, meghallgatni egy könyvet. Bárki jelentkezhet önkéntes alapon. Részleteket a linkre kattintva olvashatjátok.
---------------------------------------
LÉGY A SZERKESZTŐSÉG TAGJA
Szerkesztőségi tagokat keresek a Novus aktualitásának és frisseségének megőrzése érdekében. Több pozíció is üres, úgyhogy szabad a pálya a jelentkezésben. Részletek a linkre kattintva, vagy pedig a novus@hotmail.hu címen.
---------------------------------------
SZERZŐI JOGOK
A Novuson található történetek az oldal szerzőinek munkái. Kizárólag az ő hozzájárulásukkal publikálhatóak máshol. Ha itt nem éred el őket, vedd fel velem a kapcsolatot (novus@hotmail.hu) és segítek.
|
|
|
Pulipumi és Holly
Milyen a jó cím?
Pulipumi gondolatai
Egy mű sem az igazi cím nélkül. A jó cím rövid, tömör, de velős és sokat sejtető. Jellemzi a művet, de nem lövi le a csattanót. Az írónak törekednie kell arra, hogy művének címe felkeltse az érdeklődést és az embereknek megakadjon rajta a tekintetük. Ahogy az óriás plakát a reklámokat, úgy a címed a művedet reklámozza. Ezért fontos megtalálni a műhöz a legmegfelelőbb címet. Lehetséges, hogy akár mennyire tehetséges író vagy is, a műveidet csak akkor fogják elolvasni, ha jó a cím. Az emberek első sorban a cím alapján választanak, a rövidített tartalom elolvasása csak ezután következik. Ezek alapján tehát sok olvasót veszíthetsz ha nem vagy elég kreatív a cím alkotásban.
A cím jellemezheti átvitt és valós értelemben is a művet. Ha az átvitt értelmű címet választod tekintettel kell lenned az olvasó korosztályra is. Az idősebb korosztály könnyebben megérti az átvitt célzást mint a fiatalabbak.
Ha azt szeretnéd tehát, hogy felfigyeljenek az irodalomban megnyilvánuló tehetségedre, törekedj a cím megfelelőségére.
"A valódi cím a szöveg egészére vonatkozó indító formula, amely a globális kohézió eszköze." Ezt a meghatározás a Sulinet tudástárában találtam. A leírás szerint tehát a cím átfogja a történetet, egy egészet alkot azzal, és nem egy különálló valami. Elindítja és összetartja az egész művet.
Ahogyan Pulipumi is írta, az első, amit meglát az olvasó a cím, úgyhogy elsősorban ez alapján fogja eldönteni, hogy fordít-e rá egy kis időt vagy sem. (Persze ha kiadott könyvről van szó az első, amit megnéz a borító lesz.) Ha megtetszik neki a cím, ad egy újabb esélyt a könyvnek, és elolvassa a fülszöveget is. Ha az nem ragadja meg igazán, kevés az esély, hogy végig is fogja olvasni a művet, legyen az egy novella vagy akár egy komplett regény. A jó cím tehát olyan, mint egy jó marketingszöveg, ami megfog, és nem ereszt el.
Úgyhogy elengedhetetlen, hogy valami olyan címet adjunk a történetnek, ami egyszerre kelti fel az olvasó figyelmét, és egyszerre fogja át a teljes sztorit. De pontosan milyen kritériumoknak kell megfelelnie?
Először is előny, ha könnyen megjegyezhető, ami magától értetődővé teszi, hogy nem kell három-négysoros címeket adni, vagyis legyen rövid. Ha úgy érzed, nem tudtad kellően körülírni, vagy elmondani egy-két szóval a lényeget, egy alcímet is mellékelhetsz hozzá. A lényeg, hogy a főcímedet könnyen és gyorsan meg tudják jegyezni. Hisz mindenki tudja, melyik könyv a Ragyogás, vagy A bárányok hallgatnak.
Ahogyan Pulipumi is írta, figyelembe kell venned az olvasóidat. De nem csak a korosztályt, hanem azt is, milyen érdeklődésűek. Ez persze a művedtől is függ. Ha például egy krimit írsz, akkor az olvasók valószínűleg nem fogják levenni a polcról a Halálos szerelmesek címet viselő kötetet. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy jellemeznie kell a címnek a művet. A hangulatát, a műfaját, stílusát.
Ami még elvárás egy igazán ütős címnél, hogy egyedi legyen. Igen, ez elég nehéz. Olyan jelentést és szerkezetet adni neki, ami még ezer százalékra nem fordult elő. De ha igazán ismered a történetedet és elég kreatív vagy, a címed nem csak ütős és figyelemfelkeltő lesz, hanem átfogja az egészet, akár új értelmezést is adva neki. Mert a cím ad egyfajta szemüveget, amin keresztül nézhetjük a sztorit a kezdetektől. Gondoljunk csak bele, egy ilyen cím hallatán: Nincs helyed a temetőben, rögtön elkezd rajta az ember gondolkodni. Kinek nincs helye, és miért ne lenne helye, egyáltalán miért kell neki hely a temetőben?
Az egyediség nehéz, viszont nekünk van már viszonyítási alapunk. Google bácsinak köszönhetően bármikor leellenőrizhetjük, hogy az általunk kigondolt cím mennyire népszerű, vagy létezik-e már ilyen. Még nagyobb könnyítés, hogy fel tudunk már magunk is sorolni olyan szavakat, amiket elkerülve elkerülöd a klisés címadást.
Az ilyen szavak általában megfelelőnek tűnnek, sejtelmesen hangzanak, ráadásul még figyelemfelkeltőek is lehetnek, mégis olyan benyomást keltenek, mint egy szappanopera nyitó, záró és köztes része egyszerre. Ilyen szó például a végzetes (egyik legrosszabb címötletem a Végzetes bál, tanuljatok a hibámból).
Miket érdemes még kerülni? Az olyan túlzó és (túl) erőteljes szavakat, mint halálos, sejtelmes, suttog(ó), végzetes, sors, veszély, hazugság és társai. De egyszerűen léteznek olyan szavak is, amikről lerí, hogy az író vagy nem foglalkozott elég időt a címmel, vagy kevésbé érdekelte és inkább a történetre fókuszált. Klisés szónak számít a címben a szerelem, románc, vágy például. De minden műfajnak és típusnak megvannak a maga szavai, amiket érdemes elkerülni.
Ez az összefoglaló nem mond el természetesen mindent, és mindig is vannak és lesznek kivételek, amik pont azért lesznek érdekesek, mert mások. Itt van például a 100 éves ember aki kimászott az ablakon és eltűnt. Nagyon hosszú címnek, mégis sikeres és figyelemfelkeltő, mert más, mint a többi. Ez a kis iromány inkább azt akarta bemutatni, miben érdemes gondolkodni. Vagy inkább hogyan.
Na és akkor ezek után igazodjatok ki azon, milyen címet kellene adni! :)
|
|
|