Holly
A történetmesélés 22 szabálya
Biztos ti is láttatok már Pixar meséket. Ha mást nem is, a Toy Storyt, a Némo nyomában, vagy a Fel! című mesét biztosan ismeritek. Sok sikeres történet megalkotója. Azonban mi a sikerük? Mitől maradandóak a történeteik, mitől emlegetnek fel az emberek egy-egy jellegeztes mondatot az animációikból?
A Pixarnál dolgozó Emma Couts összeállított egy listát azokról a bölcsességekről, amiket a cégnél dolgozva tanult és tapasztalt meg, majd twitteren, huszonkétszer 140 karakterben megfogalmazva összegezte is azokat. Nagyon hasznos tippek, amiket érdemes megfogadni irodalmárokként is. Szabad fordításban alább láthatjátok, de az eredeti nyelven is elolvashatjátok a kiírást.
#1: Csodálod a karaktert mert megpróbál több lenni az elért sikereinél.
#2: Észben kell tartani, mi az érdekes neked, mint néző (olvasó), és nem azzal foglalkozni, mi a szórakoztató neked, mint író. A kettő különbözhet.
#3: Fontos kipróbálni a témát, de nem tudhatod, miről szól igazán a történet, amíg nem tartasz a végénél. Most pedig az átírás jön.
#4: Egyszer volt, hol nem volt egy..... Minden nap..... Egyik nap..... Ezért aztán..... Aztán emiatt..... Ameddig végül.....
#5: Egyszerűsíts. Fókuszálj. Kombináld a karaktereket. Ugord át a kerülőutakat. Úgy fogod érezni, mintha értékes dolgokat vesztettél volna el, de ez tesz szabaddá.
#6: Miben jó a karaktered, miben érzi magát otthon? Fordítsd meg ezt az ellenkezőjére. Állítsd kihívás elé. Hogyan oldja meg a feladatot?
#7: Találd ki a végét, mielőtt leírod a közepét. Komolyan. A befejezések nehezek, dolgozz előre.
#8: Fejezd be a történetet, mégha nem is tökéletes és hagyd úgy. Egy tökéletes világban kész is van és tökéletes is, de lépj tovább. Legközelebb jobbat csinálsz.
#9: Amikor megakadtál, készíts egy listát arról, mi NEM fog bekövetkezni. Sokszor az akadály feloldásához hasznos anyagok bukkannak fel közben.
#10: Válaszd szét azokat a részeket, melyeket szeretsz. Ami tetszik benne, az a te részed; fel kell ezt ismerned, mielőtt használod.
#11: Írd le papírra, hogy megmaradjon. Ha a fejedben marad egy tökéletes ötlet, soha nem fogod senkivel megosztani.
#12: Számolj le az első dologgal, ami eszedbe jut. Aztán a másodikkal, harmadikkal, negyedikkel... - szedd ki a nyilvánvaló lehetőségeket az útból. Lepd meg magad.
#13: Adj a karaktereidnek véleményt. Passzívként/formázhatóként szerethetőnek tűnhet, mikor írod, de igazából ez méreg a közönségnek.
#14: Miért muszáj EZT a történetet elmondanod? Mi az az égető hit, amiből a történeted táplálkozik? Ez a szíve az egésznek.
#15: Ha a saját karaktered lennél abban a helyzetben, hogy éreznél? Őszintén adj hitelességet a hihetetlen helyzeteknek.
#16: Mik a tétek? Adj nekünk okot, hogy állást foglalhassunk a karakter mellett. Mi történik, ha nem sikerül? Gyűjtsd össze az esélyeket egymással szemben.
#17: Nincs fölösleges munka. Ha nem műkdöik, hagyd és menj tovább - még hasznos lehet a későbbiekben.
#18: Ismerned kell önmagad: különbséget kell tenned a legjobb és a leghaszontalanabb lépéseid között. A történet tesztel, nem pedig tisztít.
#19: Jó az a véletlen, ha a karaktered bajba keveredik, viszont az a véltelen, ami ebből kihúzza, csalás.
#20: Gyakorlás: végy filmekből utált építőkockákat. Hogyan rendeznéd át olyanná, hogy tetszen?
#21: Azonosulnod kell a helyzettel/karakterrel, nem szabad csak úgy "királyra" megírni. Mitől tennéd TE királlyá?
#22: Mi az esszenciája a történetnek? A leglényegesebb mondanivalója? Ha ezzel tisztában vagy, ebből tudsz építkezni.
|